• Krzysztof Kasperek

Szorstki globus - Montessori DIY

Szorstki globus Montessori DIY możesz wykonać samodzielnie w domu. Prezentuje się go dziecku wcześniej niż mapę. Co może być bardziej abstrakcyjne dla dziecka niż mapa z ukształtowaniem terenu reprezentowanym w formach dwu- i trójwymiarowych? Kolorowy i szorstki globus ma być pierwszym doświadczeniem geografii przez dziecko najbardziej konkretnym jak to możliwe. Twoje dziecko nauczy się zapoznawać z globusem i mapą świata i zrozumie, że oba reprezentują naszą planetę. Nauczy się, że lądy są podzielone na kontynenty. Prezentacja szorstkiego globusa jest pierwszą prezentacją wprowadzającą przed "kolorowym globusem", który w łatwy i obrazowy sposób opisuje dziecku podział na kontynenty.

Montessori Szorstki Globus

Materiał:

– globus,

– klej magiczny do papieru z cienką końcówką,

– dwie farby akrylowe (niebieska i żółta),

– garść piasku.


Jak zrobić:

W miejsce, gdzie są lądy nakładamy dość grubo warstwę kleju do papieru, który posiadał cienką końcówkę. Warstwę kleju posypujemy piaskiem. Może być sypki piasek z plaży, czy z piaskownicy. Po wyschnięciu kleju z piaskiem, najlepiej na drugi dzień, można nakładać farbę akrylową. Cienkim dla szczegółów i grubym duże powierzchnie. Niebieski dla wody i żółty dla lądów. Nakładałam dwie warstwy, żeby dokładnie pokryć powierzchnię.



Prezentacja:


1. Usiądź z dzieckiem na podłodze, stawiając przed sobą szorstki globus. Nazwij pomoc. Powiedz dziecku, że za nim zaczniemy pracować z szorstkim globusem musimy umyć ręce.

2. „Globus przedstawia Ziemię. Nasz globus jest o wiele mniejszy od Ziemi, pomaga nam zrozumieć jak nasza Ziemia wygląda.” Teraz możesz obrócić delikatnie globus zgodnie z kierunkiem, w jakim kręci się Ziemia. Powiedz, że na Ziemi mamy obszary suche, które nazywamy lądem (wodzimy ręką po szorstkiej powierzchni mówiąc ląd oraz mokre, które pokrywa woda (wodzimy ręką po gładkiej, niebieskiej powierzchni). Na koniec otocz rękoma globus, mówiąc, iż to, co znajduje się wokół naszej planety to powietrze.

4. Przeprowadź z dzieckiem lekcję trójstopniową na temat lądu i wody:


a. Pierwszy stopień lekcji trójstopniowej:

1) Powiedz „ląd”, dotykając szorstkich części globusa. Zachęć dziecko dodotknięcia lądu.2) Powiedz „woda”, dotykając gładkich, niebieskich części globusa. Zachęć dziecko do dotknięcia wody.3) Powiedz „powietrze”, zataczając dłońmi dookoła globusa. Zachęć dziecko, aby w ten sam sposób pokazało powietrze.


b. Drugi stopień lekcji trójstopniowej: poproś dziecko, aby pokazało ląd, wodę i powietrze. Przypilnuj, żeby dziecko pokazało również lądy na dole globusa.


c. Trzeci stopień lekcji trójstopniowej:


1) Wskaż dłonią ląd i zapytaj: „Co to jest?”


2) Wskaż dłonią wodę i zapytaj: „Co to jest?”


3) Zakreśl dłońmi powietrze i zapytaj: „Co to jest?”

Po wykonanej prezentacji można zaproponować dziecku rozwinięcia danego tematu w formie wykonania własnego globusa z plasteliny lub pomalowania styropianowych kul z podziałem na ląd, wodę, powietrze. Jeśli dziecko pisze, to może podpisać poszczególne części szorstkiego globusa i przykleić na dwustronną piankę do kuli ziemskiej.


Jeżeli chcesz poznać więcej sposóbów na wykonanie samodzielnie materiałów Montessori zapraszam do zakładki - Montessori DIY :)

142 wyświetlenia
  • Czarny Facebook Ikona
  • Czarny Instagram Ikona
  • Czarny Pinterest Ikona
  • Czarny LinkedIn Icon